A számvevőszék kedden közzétett összefoglalója szerint a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. és a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. gazdálkodásának szabályozottsága, gazdálkodása és vagyongazdálkodása 2013-hoz képest 2016-ra javult, az ellenőrzött időszak végére szabályszerű volt, így a vagyon megőrzése és az elszámoltathatóság biztosított volt.
    
Az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központot a magyar állam alapította 2012. novemberében. A szombathelyi székhelyű társaság fő tevékenysége, egyben közfeladata az ellenőrzött időszakban a személyszállítás volt. A helyközi közösségi közlekedéssel kapcsolatos tevékenységét Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megye területén látta el. A régióba tartozó hat társaság, a Balaton, a Bakony, a Kisalföld, a Somló, a Vas és a Zala Volán Zrt. 2014. december 31-i hatállyal beolvadt az ÉNYKK Zrt-be.
    
Az ÁSZ megállapította, hogy az ÉNYKK Zrt. szabályozottsága 2013-ban nem volt szabályszerű, de 2016-ban már megfelelt a jogszabályi előírásoknak.
   
A társaság vagyongazdálkodása sem 2013-ban, sem 2016-ban nem volt szabályszerű. A 2016. évi beszámoló mérlegtételeit nem támasztotta alá leltár, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését és az elszámoltathatóságot.
    
A társaság teljesítette közzétételi és adatszolgáltatási kötelezettségét, de 2016-ban olyan beszámolót tett közzé, amely nem felelt meg a jogszabálynak.
    
A megállapítások alapján az Állami Számvevőszék az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatójának javaslatot fogalmazott meg, amelyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteni.

Nem volt szabályszerű a térségi közlekedési központ vagyongazdálkodása
 



    
A szintén 2012. novemberében alapított Dél-dunántúli Közlekedési Központba a régióba tartozó három Volán-társaság, a Gemenc, a Kapos és a Pannon Volán Zrt. olvadt be. A kaposvári székhelyű társaság fő tevékenysége ekkortól a közszolgáltatói feladatok körébe tartozó belföldi helyközi, távolsági menetrend szerinti személyszállítás lett.
    
Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság szabályozottsága 2013-ban nem felelt meg az előírásoknak, mert a társaság nem rendelkezett számlarenddel, de 2016-ban ez a terület már szabályszerű volt.
    
A gazdálkodás és a vagyongazdálkodás 2013-ban a szabályozási hiányosságok miatt nem volt szabályszerű, 2016-ban azonban már megfelelt a jogszabályi előírásoknak, így az elszámoltathatóság és a vagyon védelme biztosított volt.
   
A társaság a 2013-2016. közötti időszakban teljesítette beszámolási, közzétételi és adatszolgáltatási kötelezettségét, ezzel biztosította az átláthatóságot.
    
A KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központot is a magyar állam alapította, ugyancsak 2012. novemberében. A szolnoki székhelyű társaság fő tevékenysége a közszolgáltatói feladatok körébe tartozó belföldi helyközi-, helyi- és távolsági menetrend szerinti személyszállítás volt. A társaságba beolvadt a régióba tartozó öt megyei központú Volán-társaság, az Agria, a Hatvani, a Jászkun, a Mátra és a Nógrád Volán Zrt., ezután a vállalat Jász-Nagykun-Szolnok, Heves és Nógrád megye helyközi közlekedését is biztosította.
    
A számvevőszék megállapításai szerint a közlekedési központ szabályozottsága 2013-ban nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, de 2016-ban már szabályszerű volt.
    
A társaság gazdálkodása és vagyongazdálkodása 2013-ban nem volt szabályszerű. A belső szabályozottság hiányosságainak megszüntetésével a terület 2016-ban már megfelelt az előírásoknak, így biztosították a vagyon megőrzését és az elszámoltathatóságot.
    
A KMKK közzétételi és adatszolgáltatási kötelezettségét teljesítette - közölte az ÁSZ.